Zegarki Timex UFC
Zegarki i sport to tradycja sięgająca ponad 100 lat. Przykładów można szukać praktycznie na każdym kroku i w większości dyscyplin. Jest ku temu prosty powód. Spójny przekaz i korzyści wizerunkowe, marketingowe oraz sprzedażowe. Dodatkowo częstym rezultatem dla entuzjastów zegarmistrzostwa są różne edycje limitowane. W nawiązaniu do nowego kontraktu pomiędzy organizacją UFC oraz amerykańskim producentem zegarków - TIMEX - przyglądamy się potencjalnym efektom współpracy.
Globalni potentaci
Dla wyrażenia o jakich podmiotach mówimy - najłatwiej przedstawić liczby. UFC to bezdyskusyjnie największa na świecie organizacja mieszanych sztuk walki (MMA) z bazą ponad 625 milionów fanów i 178 milionów obserwujących w mediach społecznościowych. Ponad 40 transmisji na żywo rocznie, nadawanych na ponad 900 milionach odbiorników w ponad 170 krajach. Reprezentanci organizacji to najlepsi zawodnicy z ponad 75 krajów.
Grupa Timex to prywatna spółka z siedzibą w Middlebury - stan Connecticut; ponad 165 lat tradycji. Placówki operujące na całym świecie zatrudniają w sumie ok 3000 pracowników. Struktura grupy jest w niektórych aspektach podobna do największych spółek np. samochodowych; Timex to nie jedyna marka produkowana przez grupę. Mało kto wie, że w jej skład wchodzą dodatkowo takie marki jak adidas, Nautica Gc, Guess, Missoni, Salvatore Ferragamo, Ted Baker, Versace, Furla i Versus.
Zakres współpracy UFC i Timex
Biorąc pod uwagę rozmiary tych świeżo upieczonych partnerów - nie powinna dziwić 7-cyfrowa kwota kontraktu podpisanego na 4 lata o której informują zachodnie media.
Dla UFC jest to naturalnie kolejna cegła wzmacniająca pozycję organizacji na świecie i jednocześnie roztropne wykorzystanie dostępnego materiału marketingowego. Może to nieco dziwić, ale federacja do tej pory nie posiadała sponsora i partnera licencyjnego z popularnym za granicą tytułem "official timekeeper". Dla sportu w którym finalny rezultat często rozstrzyga się w przestrzeni sekund jest to naturalna decyzja.
Podobnie dla Timexa jest to umocnienie swojej pozycji w postaci jednej z najbardziej rozpoznawalnych marek na świecie. W praktyce ma to oznaczać, że logo producenta będziemy mogli zobaczyć na oficjalnych zegarach w trakcie transmisji z gal.
Produkty UFC Timex
Zgodnie z oczekiwaniami, dodatkowym aspektem współpracy będzie pojawienie się w sklepach UFC oraz Timexa nowych, dedykowanych produktów. Zgodnie z zapowiedziami, powinniśmy się spodziewać interpretacji "wytrzymałości i wytrwałości", które w ocenie przedstawicieli cechują jedną i drugą markę. Licencyjna część umowy przewiduje produkcję zegarków na rękę, zegarków w z funkcją śledzenia zdrowia i kondycji, opaski i zegary. Wszystko z logo UFC - przewidywana ilość różnych modeli ma wynieść ok. 60. Zakupu będzie można dokonać na platformach e-commerce Timexa, oficjalnym sklepie UFC oraz wybranych domach towarowych. Przewidywany czas wejścia do sprzedaży: wiosna/lato 2022. Również maksymalna cena została ściśle doprecyzowana i jej górny limit za pojedynczy produkt będzie wynosił 1000 dolarów amerykańskich. Należy zauważyć, że jest to decyzja spójna z dotychczasową polityką cenową producenta, który z założenia chce trafiać do jak najszerszego grona odbiorców.
Układ WIN-WIN
Timex ma bogate doświadczenie w partnerstwie w branży sportowej. Aktualnie wspiera popularne przede wszystkim w Ameryce organizacje formatu MLB (baseball), MLS (piłka nożna), NFL (football amerykański) czy NHL (hokej na lodzie). Z drugiej strony UFC już drugi rok z rzędu zalicza rekord w zakresie kontraktów sponsorskich - ostatni rok aż 35% wzrostu! Nominalnie wygląda na to, że obie firmy wiedzą co robią a ich współpraca jest skazana na sukces.
Pozostaje pytanie czy obok wyczekiwanego sukcesu biznesowego, osiągnięty zostanie też sukces wizerunkowy, lub nawet kulturowy? Współprace firm produkujących czasomierze z branżą sportową zaowocowało w historii kilkoma kultowym egzemplarzami, które na przestrzeni czasy urosły do miana ikon swoich kategorii. Wygląda na to, że czas pokaże.