W branży zegarmistrzowskiej istnieje wiele setek firm, a każda z nich posiada ciekawe oraz niepowtarzalne modele zegarków, które mają swoją historię i powstały w oparciu o tradycję i ogromne doświadczenie, stając się nawet swego rodzaju dziełami sztuki. W celu skategoryzowania marek zegarków pod względem ich wartości, powstała piramida prestiżu zegarków.
Co to jest piramida prestiżu zegarków?
Piramida zegarków jest subiektywną klasyfikacją skupiającą producentów czasomierzy z całego świata, uwzględniającą ich wartość. W konstruowaniu tego rodzaju rankingu brane są pod uwagę cechy, takie: jak historia marki i jej wpływ na branżę zegarmistrzowską, czas funkcjonowania na rynku i cena. Takie zestawienie umożliwia kupującemu lub użytkownikowi zegarka sprawdzenie, które firmy oferują prestiżowe i luksusowe modele, a jakie marki warto rozważyć podczas poszukiwania dobrego jakościowo czasomierza w niższym przedziale cenowym. Piramidę należy czytać w ten sposób, że u jej podstawy znajdują się firmy produkujące bardziej budżetowe propozycje, a wraz ze wzrostem poziomu pojawiają się marki cechujące się coraz to większą wartością i jeszcze lepszym wykonaniem. U szczytu piramidy, miejsce zajmują wręcz idealne, najbardziej prestiżowe i luksusowe modele, odznaczające się najwyższym kunsztem i precyzją wykonania. O ile modele czasomierzy znajdujące się na niższych poziomach piramidy są dostępne większemu gronu klientów, o tyle propozycje zegarków umieszczonych na najwyższym jej piętrze są skierowane do bardzo wymagających użytkowników i niekiedy, na zakup mogą pozwolić sobie jedynie najzamożniejsi koneserzy czasomierzy.
Zapoznaj się:
Dlaczego ranking zegarków ma kształt piramidy?
Tego rodzaju graficzne przedstawienie rankingu w postaci piramidy, którego główną zmienną grupującą zegarki jest ich prestiż, idealnie wpisuje się w jej kształt, ponieważ u podstawy znajduje się najbardziej liczna grupa producentów czasomierzy, oferujących modele dla mniej wymagających klientów, tymczasem na najwyższym piętrze może zostać umieszczonych jedynie kilka, najlepszych firm, tworzących w branży zegarmistrzowskiej swego rodzaju dzieła sztuki. Należy wskazać, że wartość zegarka to nie to samo, co jego cena, zatem pewne marki mogą znajdować się wyżej w klasyfikacji i wcale nie być drogie. Zatem, wraz ze wzrostem pięter piramidy, rośnie prestiż i wartość zegarmistrzowska czasomierzy, a niekoniecznie ich cena.
Ile pięter ma piramida prestiżu zegarków?
W zależności od osoby lub firmy, która tworzyła ranking zegarków, piramida może mieć 3, 5 a nawet 6 pięter. Oczywiście, podane cyfry nie są regułą, więc można spodziewać się różnych jej form. Istotne jest, by przy konstruowaniu tego typu zestawienia kierować się głównymi kryteriami, czyli prestiżem i wartością. Zupełnie najmniej znacząca jest tu cena, która nie wpływa na ranking.
Jakie jest praktyczne zastosowanie piramidy prestiżu zegarków?
Zestawienie zegarków pod względem jakości wykonania, wartości i prestiżu, stanowi pewnego rodzaju wskazówkę dla osób, które spośród licznych marek czasomierzy funkcjonujących na rynku obejmującym cały świat, chcą znaleźć dla siebie odpowiednie propozycje. Piramida zegarków jest łatwa do odczytania, przejrzysta, a nazwy firm nie zostały tam umieszczone przypadkowo. Zatem, daje ona odpowiedź klientowi, jakiego zegarka szukać w zależności od preferencji. Wiedza o tym, że modele umieszczone wyżej w klasyfikacji są bardziej luksusowe, pozwala znacznie zredukować liczbę marek, którymi nie powinien on sobie „zawracać głowy”, a z kolei osobom poszukujących niezawodnych modeli o dobrej reputacji umożliwia skupienie się tylko na takich, na jakie mogą oni sobie pozwolić ze względu na ograniczone środki pieniężne. Co więcej, klienci rozważający zakup solidnych zegarków wykonanych z lepszej jakości materiałów, wyróżniających się na tle marek budżetowych, a także przygotowani na wydanie większej sumy pieniędzy, powinni zwracać uwagę na modele umieszczone na piętrze powyżej podstawy piramidy. W tym miejscu, znajdują się też zazwyczaj propozycje niektórych szwajcarskich zegarków w przystępnych (ale nie niskich) cenach, słynące z precyzji i tradycji wykonania.
Jakich marek zegarków należy spodziewać się u dołu piramidy?
U podstawy piramidy prestiżu zegarków spotkać głównie marki szwajcarskich chronometrów, takich jak Doxa, Atlantic, Tissot, Roamer, Calvin Klein, amerykańskie propozycje firm Timex i Fossil czy wchodzącą w skład japońskiego konglomeratu Citizen Watch- amerykańską firmę Bulova. Piętro wyżej, eksperci umieszczają zwykle markę Maurice Lacroix, która założona została w 1975 roku w Szwajcarii i do dziś produkuje zegarki spełniające najwyższe standardy jakości, wzornictwa i niezawodności. W grupie tej pojawiają się także przedstawiciele szwajcarskiej manufaktury- Eterna i japońska marka Seiko.
Jakie marki zegarków umieszczane są na wyższych piętrach piramidy?
Oczywiście, w zależności od kryteriów, między podstawą a szczytem piramidy, liczba pięter może być różna, zatem w tym obszarze można spodziewać się także obecności takiej firmy jak Omega, która jest obecnie jedną z najbardziej rozpoznawalnych marek zegarków na świecie. Czasomierze Omega zostały wybrane przez NASA do programu Apollo, a model Omega Speedmaster Pro był na nadgarstku Buzza Aldrina, gdy stawiał pierwsze kroki na powierzchni Księżyca. Na tym samym poziomie znajdują się także marki Chronoswiss, Franck Muller, Zenith, Gerald Genta, Chopard, a wyżej lub równorzędnie pojawia się szwajcarska firma Rolex, powstała w 1905 roku, będąca obecnie największym na świecie producentem ekskluzywnych zegarków. Obok niej, eksperci umieszczają również czasomierze marki Cartier, Daniel Roth czy Glashutte Original. Ta ostatnia to saksońsko- niemiecka firma, znana na całym świecie, zwłaszcza jeśli chodzi o inżynierię mechaniczną. To jedna z niewielu luksusowych marek zegarków rodem z Niemiec, które naprawdę się wyróżniają. Popularna seria Pano zachwyca pod każdym względem i jest bardzo dobrze wykonana.
Jakie marki zegarków znajdują się u szczytu piramidy prestiżu?
Podczas przeglądania rankingów zegarków tworzonych przez znawców i specjalistów w dziedzinie zegarmistrzowskiej można zauważyć, że na najwyższym piętrze piramidy powtarzają się dwie marki: Patek Philippe i Vacheron Constantin, które znane są z długoletniej historii i wspaniałego kunsztu artystycznego. Marka Patek Philippe to legenda horologii, założona w Genewie przez polskiego emigranta Antoniego Norberta Patka i warszawskiego zegarmistrza Franciszka Czapka. Ich zegarki są nieustannie poszukiwane przez kolekcjonerów. Łączą nowoczesność ze szczyptą konserwatyzmu, a ich ceny sięgają nawet kilku milionów złotych. Wykonane są z najwyższej jakości materiałów- dla przykładu, model Grand Complications Sky Moon Tourbillon posiada mechaniczny, ręcznie nakręcany mechanizm, kopertę z 18- karatowego, żółtego złota, dekiel i szkiełko ze szkła szafirowego i pasek ze skóry krokodyla. Z kolei, marka Vacheron Constantin została założona w 1755 roku i od początku tworzyła złożone mechanizmy zamknięte w solidnych obudowach. Zegarki Vacheron Constantin sygnowane krzyżem maltańskim to synonim wysokiej jakości produktów i luksusu.
Najczęściej czytane teksty ZegarkiCentrum.pl:
Manufacturowe zegarki Maurice Lacroix. Ale co to właściwie oznacza?
Czy zegarki Szwajcarskie nadal są najlepsze?
Jak kupić zegarek oryginalny?